Barometer: Inflatie houdt meer risico in voor obligaties dan voor aandelen

Pictet Asset Management Strategy Unit.

De wereldwijde financiële markten hebben het moeilijk. De monetaire voorwaarden worden strenger terwijl knelpunten in de toeleveringsketen hun tol beginnen te eisen voor de wereldeconomie. Tegelijkertijd blijken de inflatoire spanningen hardnekkiger dan eerder verwacht.

Wij denken dat de vastrentende markten bijzonder hard getroffen zullen worden, aangezien de rendementen zich aanpassen aan de hogere inflatie en het vooruitzicht op een strakker monetair beleid. Hoogrentende obligaties lijken bijzonder kwetsbaar. Aandelen zullen ook niet immuun zijn voor de nervositeit van de markten. Per saldo zijn we echter van mening dat ze beter stand zouden moeten houden dan obligaties omdat de economische groei nog altijd sterk genoeg is om positieve verrassingen in de bedrijfswinsten mogelijk te maken.

To access the new Barometer, please click HERE.

Press Contacts: